Wikipedia..

God afton!

Idag har jag gjort en av de där små saker som lyser upp en tråkig dag.. det går till på detta vis: Man går in på http://www.wikipedia.se/ , (nej Andreas det går inte att använda till vetenskapliga rapporter och hemtentor), därefter skriver man in valfritt nyckelord som man tycker intresserar en... efter intressant läsning i första artikeln så upptäcker man att det finns en massa blåa understrukna ord i texten. AHA, Länkar! Sen börjar jakten på kunskap! Jag kan tamejtusan sitta i timmar och klicka mig från det ena ämnet till det andra. Här följer början på dagens sökning och vidareklick:

1. Backyard Babies
2. Andreas "Dregen" Tyrone Svensson
3. The Hellacopters
4. Nicke Andersson
5. Entombed

Så långt verkar ju allt ganska logiskt! Sen börjar det spåra ur... I listan över gångna bandmedlemmar i Entombed hittar jag ett namn som klingar lika bekant som Tequila på julafton: Orvar Säfström! Ni som sett den långhåriga pojken med polisongerna på filmkrönikan vet precis vem jag menar! Det visar sig att han har varit sångare och låtskrivare i Entombed.. högoddsare javisst men sökningen fortsätter... Eftersom jag nu var mätt på musik så valde jag:

7. 18 februari, då Orvar föddes...

Pang bom, plötsligt får man reda på att detta är den 49:e dagen i den gregorianska kalendern.. det återstår 316 dagar av året (317 under skottår)...

aha igen, en chans att lära sig när man började räkna efter den gregorianska kalendern, det får bli nästa klick! åhå, den kom inte till Sverige förrän år 1752! Den innebär att man har skottår om året är delbart med fyra, men inte jämna århundraden, om det inte är direkt delbart med 400! Därför var år 2000 ett skottår, men inte år 1800! Detta beror helt enkelt på att genomsnittsåret i planetsnurr mätt är 365,2422 dygn! Med detta genialiska räknesystem så slår det bara fel på ett dygn per 3236 år! Genius, Gregorius!

Nåja, det där får vara mitt bevis på vilken galet rolig grej Wikipedia faktiskt är! Nu är det upp till er att sätta igång att söka, om inte annat för att kunna glänsa vid nästa groggbord! Vem vill inte ligga med den som kan förklara uppkomsten av den gregorianska kalendern? I rest my case!

Från mej till dig, en riktigt god natt!


Kommentarer
Postat av: Micke -Words and Art of Mighty Mike

Nej men se vad katten har släpat in i bloggvärlden! Hur många dagar kommer du att lyckas denna gången? jag ger dig 3 månader :D Hur länge ger du dig själv?



-m

2008-09-26 @ 19:45:26
URL: http://mickegfx.blogspot,com
Postat av: Andreas

Wikipedia är numera att anses som en surf fri zon för min del...



Så bloggande är din nya hobby som ska hålla dig sysselsatt framöver. Vad hände med surfningen ?

2008-09-27 @ 16:47:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0